Vedtægter for
"Klubben for Gamle Danske Hønsehunde"
Senest redigeret
og vedtaget på generalforsamlingen 30.
maj 2021
Navn og hjemsted
§ 1. Klubbens navn er "Klubben for Gamle Danske
Hønsehunde". Klubben er stiftet den 1. maj 1947.
Stk. 2. Klubbens hjemsted er formandens adresse.
Stk. 3. Klubben er en specialklub, der er anerkendt af
og samarbejder med Dansk Kennel Klub. DKK’s love og tilhørende reglementer har
forrang for specialklubbens vedtægter og den overenskomst, der er oprettet
mellem parterne i henhold til § 6, stk. 2, i DKK’s love.
Stk.4. Klubben er medlem af Stående Jagthunde i
Danmark, SJD.
Organisation
§ 2. Klubben er organiseret således:
a) § 21 Urafstemning
b) § 10 - § 13 Generalforsamling
c) § 6 - § 9 Bestyrelse
d) § 4 - §5 Medlemmer
Klubbens formål
§ 3. Klubbens formål er at bevare og forbedre racens
kvalitet i henhold til FCI-standarden og samtidig forbedre racens jagtlige
egenskaber som stående kontinental jagthund. I den forbindelse skal der
arbejdes for at sikre racens sundhed både fysisk og mentalt, således at racen
fremstår med ro, soliditet, beslutsomhed og mod, tillige med optimale brugsegenskaber.
Formålet er også at udbrede kendskabet til racen og
arbejde for en stor tilslutning til klubben, hvor der skal kunne rådgives om
alle relevante forhold, herunder avl, udstillinger, prøver og andre
aktiviteter.
Formålet opfyldes i samarbejde med DKK og i
overensstemmelse med DKK’s formål, retningslinjer og internationale
forpligtelser.
Medlemskab
Indmeldelse
§ 4. Som medlem kan optages enhver, der opfylder
betingelserne for optagelse i DKK. Anmodning om indmeldelse i klubben sker ved
henvendelse til klubbens kasserer. Medlemskabet har først gyldighed, når
indbetaling af kontingent er indgået på klubbens bankkonto eller modtaget
kontant hos klubbens kasserer.
Medlemskabet gælder for et kalenderår, og kontingentet
betales forud. Indbetalt kontingent dækker således til førstkommende årsskifte.
Stk. 2. DKK’s formand og direktør er kontingentfrie
medlemmer af klubben, dog uden stemmeret. De har på klubbens generalforsamling
og øvrige arrangementer taleret og kan lade sig repræsentere ved stedfortræder.
Stk. 3. Stemmeberettigede og valgbare i alle klubbens
anliggender er samtlige medlemmer over 18 år, som ikke er i kontingentrestance,
og som samtidig har været medlem af klubben fra det foregående kalenderår.
Æresmedlemmer
Stk. 4. Æresmedlemmer, der udnævnes af den ordinære
generalforsamling efter indstilling fra bestyrelsen, er kontingentfrie
medlemmer med samme rettigheder og forpligtelser som ordinære medlemmer.
Ophør
Stk. 5. Medlemskab ophører ved udmeldelse, der skal
ske til klubbens kasserer med mindst én måneds varsel til den 31. december.
Stk. 6. Er det årlige kontingent ikke til rådighed på klubbens
bankkonto eller modtaget kontant hos klubbens kasserer senest den 10. marts,
slettes vedkommende uden varsel som medlem. Ved senere indbetaling betragtes
vedkommende som nyt medlem med hensyn til betaling af evt. indmeldelsesgebyr,
stemmeret og valgbarhed.
Kontingent
§ 5. Bestyrelsen fastsætter det årlige kontingent.
Stk. 2. Kontingentet betales forud for et år ad gangen
og opkræves hvert år i januar måned. Kontingentopkrævningen udsendes med
betalingsdato 15. februar.
Stk. 3. For hvert ekstra familiemedlem af samme
husstand betales halvt kontingent.
Stk. 4. Ved indmeldelsen i anden halvdel af året
betales halvt kontingent. Gælder dog ikke for de i stk. 3 nævnte ekstra
familiemedlemmer.
Stk. 5. Nye ordinære medlemmer kan yderligere tilbydes
specielle favorable indtrædelsesvilkår, disse fastsættes af bestyrelsen.
Medlemmer, der betaler specielt kontingent, har samme
rettigheder og pligter som andre medlemmer.
Bestyrelsen
Bestyrelsens
sammensætning
§ 6. Klubben ledes af en bestyrelse på 7 medlemmer. Bestyrelsen
varetager klubbens interesser og forvalter dens midler.
Samtlige medlemmer af bestyrelsen skal være medlemmer
af DKK.
Valg til
bestyrelsen
§ 7. Bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen, suppleanter
for 1 år ad gangen.
Stk. 2. I lige år vælges formanden ved direkte valg på
generalforsamlingen sammen med yderligere 3 bestyrelsesmedlemmer. I ulige år
vælges 3 bestyrelsesmedlemmer. Hvert år vælges der 3 suppleanter. Genvalg kan
finde sted.
Stk. 3. Ved valg af bestyrelsesmedlemmer, medregnet
formanden, skal minimum 2 være bosat i Jylland, 1 på Fyn og 2 på Sjælland. Ved
valg som suppleant skal der vælges 1 suppleant fra Jylland, 1 fra Fyn og 1 fra
Sjælland.
Stk. 4. Valget sker ved skriftlig, hemmelig afstemning
på generalforsamlingen med én stemme pr. stemmeseddel. Valget afgøres ved simpelt
relativt stemmeflertal. Ved stemmelighed foretages fornyet afstemning
vedrørende de pågældende blandt de tilstedeværende stemmeberettigede. I
tilfælde af fortsat stemmelighed foretages lodtrækning.
Stk. 5. En suppleant, der indtræder i bestyrelsen i
stedet for et afgået bestyrelsesmedlem, indtræder i bestyrelsesmedlemmets
valgturnus. Hvis der er brug for en suppleant, indkaldes den, som er valgt i
samme landsdel som det afgående bestyrelsesmedlem, hvis det er muligt.
Lader dette sig ikke gøre, indtræder en af de øvrige
suppleanter efter bestyrelsens eget valg.
Stk. 6. I tilfælde af mangel på
bestyrelsesmedlemmer efter at de valgte suppleanter er indtrådt, kan
bestyrelsen supplere sig selv indtil førstkommende ordinære generalforsamling.
Stk. 7. Hvis formanden, uanset årsagen, i mere end tre
måneder bliver ude af stand til at bestride formandshvervet, varetages dette af
næstformanden indtil den ordinære generalforsamling eller indtil formanden igen
kan bestride hvervet.
Bestyrelsens arbejde
§ 8. Bestyrelsen tiltræder umiddelbart efter
generalforsamlingens afslutning.
Stk. 2. Bestyrelsen konstituerer sig med næstformand,
kasserer og sekretær samt øvrige relevante bestyrelsesposter. Omkonstituering
kan finde sted.
Stk. 3. Bestyrelsen fastsætter selv sin
forretningsorden.
Stk. 4. Bestyrelsen træffer afgørelser i alle forhold,
der ikke udtrykkeligt henhører under generalforsamlingen.
Stk. 5. Beslutninger i bestyrelsen træffes ved simpelt
relativt stemmeflertal. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen
af bestyrelsesmedlemmerne er til stede, herunder formand eller næstformand.
Stk. 6. Klubben forpligtes ved underskrift af 2
bestyrelsesmedlemmer, hvoraf den ene skal være formand.
Stk. 7. Bestyrelsesmøder afholdes så ofte, formanden
eller bestyrelsen skønner det nødvendigt.
Stk. 8.
Der tages beslutningsreferat af bestyrelsesmøderne, og referatet godkendes
efter hvert punkt på bestyrelsesmødet.
Herefter
er der 7 dage til at gennemgå referatet for forståelsesmæssige og sproglige
præciseringer, hvorefter referatet offentliggøres i et eller flere af klubbens
medier.
Referatet
opbevares elektronisk på klubbens hjemmeside.
Stk. 9. Bestyrelsen kan nedsætte udvalg bestående af
relevante personer.
Stk. 10. Bestyrelseshvervet er ulønnet, men
bestyrelsen og andre kan efter retningslinjer, som fremgår af
forretningsordenen, få refunderet dokumenterede udgifter, som er afholdt i
forbindelse med arbejde i klubben.
Stk. 11. Klubbens repræsentanter til DKK’s
repræsentantskab udpeges af bestyrelsen og skal være medlemmer af DKK.
Stk. 12. Klubbens repræsentanter til SJD, 5-klub samarbejde,
m.v. udpeges af bestyrelsen.
Regnskab
§ 9. Klubbens regnskabsår er kalenderåret.
Stk. 2. Regnskabet, der består af resultatopgørelse,
status over aktiver og passiver, føres af kassereren, der forelægger
bestyrelsen regnskabet. Når bestyrelsen har godkendt regnskabet, forelægges det
klubbens revisor til godkendelse.
Generalforsamling
Ordinær
generalforsamling
§ 10. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i 2.
kvartal.
Stk. 2. Bestyrelsen bestemmer tid og sted for den
ordinære generalforsamling og indkalder til denne med mindst 8 ugers varsel.
Indkaldelsen skal indeholde oplysning om tid og sted, dagsorden samt oplysning
om, hvilke bestyrelsesmedlemmer, der er på valg, og om disse er villige til at
modtage genvalg. Indkaldelse sker via offentliggørelse i et eller flere af klubbens
medier eller pr. brev.
Stk. 3. Forslag, der ønskes behandlet på
generalforsamlingen, skal være klubbens formand eller sekretær i hænde senest 6
uger før generalforsamlingen. Eventuelle forslag samt det reviderede regnskab
offentliggøres i et eller flere af klubbens medier senest 7 dage før
generalforsamlingen.
Dagsorden for den
ordinære generalforsamling
§ 11. Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal
mindst indeholde følgende punkter:
1. Valg
af dirigent
2. Valg
af referent
3. Valg
af mindst 2 stemmetællere
4. Formanden fremlægger
bestyrelsens beretning til godkendelse
5. Forelæggelse
af Årsrapport fra avlsrådet
6. Forelæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse og
meddelelse af ansvarsfrihed (decharge)
7. Forelæggelse af bestyrelsens budget for indeværende år
8. Behandling af indkomne forslag
9. Valg af formand (kun i lige år)
10. Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer
11. Valg af suppleanter
12. Valg af 1 revisor og 1 revisorsuppleant
13. Eventuelt
Stk. 2. Generalforsamlingens beslutninger nedskrives
af referenten. Referatet underskrives af referenten og godkendes af dirigenten.
Afstemning på
generalforsamling
§ 12. Vedtagelser på generalforsamlingen sker ved simpelt
relativt stemmeflertal. Skriftlig afstemning skal finde sted, når et af de
tilstedeværende medlemmer forlanger det.
Stk. 2. Vedtægtsændringer kan kun foretages med en
majoritet på 2/3 af de på generalforsamlingen repræsenterede medlemmer.
Lovændringer træder i kraft, når de er godkendt af DKK. Ved fremtidige
ændringer skal dato for ændringen fremgå af vedtægterne – både vedtagelsen på
generalforsamlingen og hos DKK.
Stk. 3. Forslag til ændring af nærværende vedtægter
kan kun behandles og vedtages på ordinære generalforsamlinger.
Stk. 4. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
Ekstraordinær
generalforsamling
§ 13. Ekstraordinær generalforsamling finder sted, når et
flertal i bestyrelsen finder det nødvendigt, eller når mindst 20 % af de
stemmeberettigede medlemmer indgiver skriftlig anmodning herom med angivelse af
de emner, der ønskes behandlet.
Stk. 2. Ekstraordinær generalforsamling med angivelse
af dagsorden indkaldes senest 4 uger efter, at bestyrelsen har modtaget
anmodningen. Indkaldelsen skal udsendes til klubbens medlemmer mindst 3 uger
før afholdelse af generalforsamlingen, som skal finde sted senest 6 uger efter,
at indkaldelsen er udsendt.
Stk. 3. Der kan ikke behandles andre emner på en
ekstraordinær generalforsamling, end de emner der ligger til grund for
indkaldelsen.
Stk. 4. Vedtagelser på en ekstraordinær
generalforsamling sker som anført i § 12.
Disciplinærsager
§ 14. Har et medlem overtrådt gældende regler, jvf. DKK’s
til enhver tid gældende love, kan der træffes disciplinære foranstaltninger
over for vedkommende.
Disciplinære
foranstaltninger
§ 15. Sådanne foranstaltninger kan bestå i:
a) Tildeling af misbilligelse
eller advarsel
b) Frakendelse af kennelmærke
c) Frakendelse af tillidshverv i DKK
d) Udelukkelse fra deltagelse i
skuer, udstillinger og prøver
e) Udelukkelse fra adgang til
stambogsføring
f) Eksklusion
g) Nedlæggelse af avlsforbud
Stk. 2. Klubbens bestyrelse kan straks iværksætte
sanktionerne under punkt a). - Øvrige punkter kan kun iværksættes af DKK’s
disciplinærnævn. Der henvises i øvrigt til de til enhver tid gældende
bestemmelser i DKK’s love om disciplinære foranstaltninger.
Stk. 3. Disciplinærsager kan ikke indbringes for
generalforsamlingen.
Stk. 4. Disciplinærsager om prøver, der hører under SJD,
kan hverken forelægges eller ankes til DKK's disciplinærnævn, men skal henvises
til SJD.
Midlertidige
disciplinære foranstaltninger.
§ 16. Bestyrelsen kan, når grundlaget for en disciplinærsag
er til stede, og når hurtig indgriben skønnes nødvendig, indstille til DKK’s
bestyrelse, at der træffes midlertidig beslutning om foranstaltning over for
den eller de indklagede i overensstemmelse med DKK’s love § 26.
Stk. 2. En sådan midlertidig beslutning har gyldighed,
indtil disciplinærnævnets kendelse foreligger - dog højst i 6 måneder.
Avlsarbejde
Generelt
§ 17. Klubben er DKK’s sagkyndige inden for avlsarbejdet
vedrørende Gamle Danske Hønsehunde.
Stk. 2. Et medlem kan annoncere kommende og fødte hvalpe
i klubbens medier, såfremt disse som minimum kan stambogsføres i en
FCI-anerkendt organisation.
Stk. 3. Klubben er berettiget til efter aftale med DKK
at fastsætte specielle regler for avlsarbejdet med klubbens race.
Stk. 4. Avlsforbud og -restriktioner kan indføres,
hvis arvemæssige begrundelser herfor foreligger. Sådanne forbud og
restriktioner kræver dog godkendelse fra DKK’s sundhedsudvalg, inden de
iværksættes.
Stk. 5. Klubben vedtager på generalforsamlingen et
avlskommissorium efter indstilling fra bestyrelsen.
Avlsrådet
§ 18. Avlsrådet er et uafhængigt organ, der under ansvar
over for bestyrelsen forestår avlskoordinering, vejledning og opsøgende arbejde
i forbindelse med avl af Gamle Danske Hønsehunde i overensstemmelse med
klubbens avlskommissorium og DKK’s generelle retningslinjer for avlsarbejde.
Stk. 2. Avlsrådet består af en avlskoordinator samt
yderligere op til 3 medlemmer. Alle udpeges af bestyrelsen. Der udpeges om
muligt ét medlem fra Vest- og ét fra Østdanmark.
Stk. 3. Medlemmer af avlsrådet skal snarest muligt
efter tiltrædelse påbegynde og gennemføre DKK’s opdrætteruddannelse eller
eventuelt anden avlsrelevant uddannelse. Avlsrådets medlemmer anbefales at
fortsætte på overbygningen til DKK’s opdrætteruddannelse. Kursusafgift i
forbindelse med deltagelse i opdrætteruddannelsen afholdes af klubben.
Stk. 4. Avlskoordinator sikrer opsamling og
koordinering af avlsdata og forestår kontakten til klubbens bestyrelse og
eventuelle eksterne samarbejdspartnere efter nærmere aftale med bestyrelsen.
Avlsdata skal løbende fordeles til alle avlsrådsmedlemmer og foreningens
formand.
Avlsrådets
arbejde
§ 19. Avlsrådets medlemmer står til rådighed for telefonisk
vejledning af hanhunde- og tæve-ejere i forbindelse med konkret avl,
godkendelse af parringer og dispensationer.
Stk. 2. Der aflægges en fyldig årsrapport på generalforsamlingen.
Årsrapporten tilgår bestyrelsen inden udgangen af marts. Årsrapporten skal som
minimum indeholde oplysninger om:
1. Fødte hvalpe og kuld
2. Udviklingen af hanhundeliste
3. HD, PRA og kryptorchisme
4. Sygdomme i al almindelighed
5. Eksteriørbedømmelser
6. Jagtlige prøver
7. Eventuel status for avlen og
tanker for fremtiden.
Klubbens medier
§ 20. Information til medlemmer af klubben sker gennem klubbens medier:
1.
Klubbens hjemmeside www.gdh.dk, hvor information er frit tilgængelig for alle interesserede.
2.
Klubbens sider i SJD`s medlemsblad 'Jagthunden', der tilsendes klubbens
medlemmer vederlagsfrit. Udenlandske medlemmer får kun tilsendt 'Jagthunden'
efter anmodning. (Brugen af dette medie og eventuelle omkostninger, der er
forbundet med det, fastlægges af SJD).
3.
Ovennævnte blad udsendes ved familiemedlemskab dog kun i ét eksemplar.
Stk. 2. Bestyrelsen fastlægger retningslinjer for
klubbens Information i SJD's "Jagthunden", klubbens hjemmeside www.gdh.dk, og klubbens øvrige medier. Bestyrelsen udpeger
henholdsvis redaktører og webmaster.
Opløsning af klubben.
§ 21. Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en
særligt indkaldt generalforsamling, hvis eneste punkt er forslag om klubbens
opløsning. For vedtagelse af forslaget kræves 2/3 majoritet af de afgivne
stemmer. Bliver forslaget vedtaget, skal vedtagelsen bekræftes ved en
urafstemning med 2/3 majoritet.
Stk. 2. Ved urafstemningen fremsendes forslaget om
klubbens opløsning til de stemmeberettigede medlemmer sammen med autoriserede
stemmesedler, der skal være klubbens sekretær i hænde senest 14 dage efter udsendelsen.
Mindst 4 bestyrelsesmedlemmer skal være til stede, når stemmesedlerne åbnes og
tælles. Klubbens medlemmer skal indbydes til at overvære åbningen og
optællingen af stemmesedlerne.
Stk. 3. Bestemmelse om anvendelse af klubbens formue
træffes på den særligt indkaldte generalforsamling efter indstilling fra
bestyrelsen. Formuen skal anvendes til gavn for hundesagen i henhold til
formålsparagraffen.
Ikrafttræden.
§ 22. Ovenstående vedtægter er vedtaget på generalforsamling
den 30. maj 2021.
Stk. 2. Vedtægterne er godkendt af DKK den 27.
oktober 2021. Vedtægterne er hermed trådt i kraft den 27. oktober 2021.